SULF:s Git Claesson Pipping går i pension

Hallå där Git Claesson Pipping, som har bestämt sig för att gå i pension efter nästan 16 år på posten som SULF:s förbundsdirektör.

5 maj, 2022
Linus Hellerstedt
Git Claesson Pipping

Hur känns det?
– Det är blandade känslor, både väldigt spännande och lite nervöst. Jag har ägnat så mycket tid under de senaste 22 åren åt att vara engagerad i SULF. Det kommer att kännas mycket märkligt. Tänk om jag inte klarar mig?

Varför ska du sluta just nu?
– Beslutet består av tre beståndsdelar. Min man fyller 65 i höst och vi har planerat att vara pensionärer tillsammans. För det andra är det bästa tillfället för den i ledande befattning att lämna ett år in i en pågående mandatperiod. Jag är med och sätter igång arbetet som ska ta om hand det som beslutades på kongressen, och sedan lämnar jag så att min efterträdare hinner jobba sig in i tid för nästa kongress. Ett tredje skäl är att pensionslagstiftningen ändras så att man från nästa år kan gå i pension månaden efter att man har fyllt 63. I år gäller 62, som jag fyller i september.

När är sista dagen?
– Jag vet inte exakt för jag har en överenskommelse med förbundet om att vara kvar tills en efterträdare har jobbats in. Det blir före årsskiftet, men jag hoppas att det blir i god tid innan dess.

Vad ska du göra i stället?
– Oj, det finns så mycket. Jag har funderingar på att ta upp forskningen igen, det är faktiskt sju år sedan som jag senast publicerade mig. Sedan finns det familj, trädgård och resor också.

Linus Hellerstedt