Professor skrev pusseldeckare för att nå ut med budskap

Hallå där Rickard Ulmestig, professor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet, som har skrivit pusseldeckaren Schackspelet.

14 februari, 2023

Vad är ditt budskap i deckaren?
– Jag vill problematisera maktojämlikhet. Ojämlikhet tillskrivs ofta personliga egenskaper och ibland defekter, när det oftast har en större betydelse hur samhällets strukturer, som genus, klass och etnicitet, sorterar oss till olika positioner.

Hur tänkte du när du beslutade att skriva en deckare?
– Att jag kände mig triggad av att testa att skriva något helt annat än vad jag skriver i arbetet som forskare. Jag har nog funderat i tio år på att skriva den och på historien. Boken skrevs till och från, främst sommartid, i över tre år.

Vad tycker du om resultatet?
– Jag har jobbat mycket med språket men nådde inte riktigt ända fram. Däremot är jag mycket nöjd med historien och tempot i berättandet. Jag är också nöjd med att jag ännu inte har hört någon som löste mordet innan det avslöjas i boken.

Har deckaren fungerat som ett sätt att få ut din ståndpunkt?
– Förhoppningsvis har jag lyckats få några läsare att få en bredare förståelse för ojämlikhet men också för vad vi uppfattar som gott respektive ont. Kanske har någon det lite lättare att se igenom den förenklade och individualiserande logik som är så stark nu.

Vad har du fått för respons?
– Främst har jag fått respons av läsare som jag känner. De har beskrivit boken som en bladvändare.