Fredrik Malm (L) ny ordförande för utbildningsutskottet

Det blir Liberalernas Fredrik Malm som tar över ordförandeklubban i riksdagens utbildningsutskott.

6 oktober, 2022
Fredrik Malm (L) har varit riksdagsledamot i fyra mandatperioder, varav två i utbildningsutskottet.

Fördelningen i riksdagens utskott ska, ”i möjligaste mån” avspegla partiernas riksdagsmandat, vilket innebär att Liberalerna får nöja sig med en plats i utbildningsutskottet. Det gäller också Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet, medan Socialdemokraterna får fem platser, Sverigedemokraterna fyra och Moderaterna tre.

Liberalerna får dock ordförandeposten, utskottet kommer under mandatperioden att ledas av Fredrik Malm, med Åsa Westlund (S) som vice ordförande.

Malm har varit riksdagsledamot sedan 2006 och har lång erfarenhet av utskottsarbete, han har suttit i de flesta av riksdagens utskott, under två perioder i utbildningsutskottet.

”Inte tillräckligt insatt”
I våras utsågs han till Liberalernas utbildningspolitiske talesperson, dock valde han att inte medverka i Universitetslärarens partiutfrågning gällande högre utbildning och forskning. Han uppgav att han inte var tillräckligt insatt i dessa frågor och överlät därför intervjun till Maria Nilsson, numera Liberalernas partisekreterare.

Vice ordföranden, Åsa Westlund (S), blev riksdagsledamot 2014 och har ett förflutet som studentpolitiker och EU-parlamentariker. De övriga S-ledamöterna är Linus Sköld, Caroline Helmersson Olsson, Mats Wiking och Aylan Fazellan.

SD:s fyra representanter är Patrick Reslow, Robert Stenkvist, Jörgen Grubb och Anders Alftberg.

Moderaterna har tre platser i utbildningsutskottet, Josefin Malmqvist, Noria Manouchi och Jesper Skalberg Karlsson. Vänsterpartiet representeras av Daniel Riazat, Kristdemokraterna av Christian Carlsson, Centerpartiet av Muharrem Demirok och Miljöpartiet av Camilla Hansén.