Forskare filmas för att nå ut till allmänheten

Hallå där Simon Folger, konstnär och forskningsnörd, som leder ett projekt som under våren lägger ut föreläsningar med forskare på www.booa.se.

18 mars, 2020

Vad gör Booa?
– Vi spelar in föreläsningar på cirka 15 minuter med några av Sveriges främsta forskare i deras vardagsrum.

Hur väljer ni forskare?
– Vi spelar bara in forskare som är speciellt duktiga pedagoger och kan fånga studenternas intresse. De får själva välja ämne utifrån frågan: vad är det viktigaste i din forskning som fler borde känna till?

Varför gör ni det här?
– För att det behövs. Det finns ett avstånd mellan akademi och samhälle som inte är hållbart. Forskarna vill nå ut, och allmänheten står med frågor om hur vi ska förstå och hantera världen i tider där alternativa fakta och fejknyheter får allt större plats.

Vem eller vilka står bakom?
– Booa drivs av ett nätverk unga filmare och journalister i Malmö med bakgrund i konst men med stort intresse av forskning. Arbetet med att utveckla konceptet har varit ideellt men vi har fått in pengar från Sten K Johnsons stiftelse i Lund till att förverkliga säsong ett.

Vilka vänder ni er till?
– Vår målgrupp är studenter och folk som har ett intresse för forskning, är nyfikna och vill lära sig fler saker. Med det sagt tror jag det här formatet har en potential att nå en mycket större grupp än så.

Vilka är planerna för fram­tiden?
– Vi håller på att planera säsong två. Vi behöver hitta stabila samarbetspartner som delar vår vision.