Professor fälls för efterforskande av källa

Christina Thomsen Thörnqvist, professor vid Göteborgs universitet, döms till dagsböter för att ha brutit mot efterforskandeförbudet.

26 januari, 2017

Bakgrunden är långvariga motsättningar på Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet vilka hade fått Christina Thomsen Thörnqvist att byta institution.
Efter att motsättningarna i slutet av 2015 åter blossat upp mejlade Christina Thomsen Thörnqvist till prefekten på hennes gamla institution med uppmaning att försöka få bort inlägg som medarbetare lagt upp på Facebook.

Den mejlkonversationen kom till Göteborgs-Postens kännedom varvid Christina Thomsen Thörnqvist mejlade prefekten:
”Hur i all världen har ett internt mail av nedanstående art kunnat nå G-P? /…/ Hur har den konversationen kunnat nå någon annan än dig? Du var enda mottagare av nedanstående mail.”
Christina Thomsen Thörnqvist åtalades därefter för brott mot efterforskandeförbudet.

Själv hävdar hon i rättegången att hon inte försökte ta reda på vem som läckt till GP. Hon menar att det inte kan ha varit någon annan än prefekten och att hennes mejl var ett utrop av besvikelse över att denne svikit henne.
Men tingsrätten finner att hon ”agerat med ett s.k. likgiltighetsuppsåt inför att hennes mejl skulle uppfattas som ett försök att få kunskap om vem som lämnat uppgifterna till GP eller hur detta utlämnande gått till.”

Christina Thomsen Thörnqvist döms att betala 30 dagsböter plus halva rättegångskostnaden.
Hon vill inte kommentera utan hänvisar till sin försvarsadvokat, som enligt GP uppger att domen kommer att överklagas eftersom ”ärendet är feldömt”.