7 råd till unga kvinnliga forskare

”Heads up!” ”Go for it!” Talarna gav flera uppmuntrande tillrop och råd för att peppa och hjälpa sina yngre kollegor på symposiet Pathways to excellence: Experiences of illuminating women in science i Uppsala den 22 maj. Här är sju av tipsen.

27 maj, 2015
Lisa Beste
  1. Om du har möjlighet att välja mellan olika arbetsplatser, välj det med jämnast könsfördelning, för om du tillhör en minoritet (om ni till exempel bara är fem procent kvinnor) måste du följa regler som andra sätter.
  2. Håll dig i framkant, bemästra något, till exempel en maskin eller en metod, som andra ännu inte behärskar.
  3. Slösa inte energi på att oroa dig för vad andra ska tycka om dig.
  4. Kvinnor, uppmuntra och befordra varandra!
  5. Hitta en mentor.
  6. Var proaktiv, tala om att du finns!
  7. Var på plats där besluten fattas. (I Storbritannien är det på puben, var är det i Sverige?)

Läs mer om symposiet: Kvinnor fastnar i lektoratets ”klibbiga golv”

Lisa Beste