SULF-medlemmar som syns både internt och externt

SULF-medlemmar syns ofta i olika sammanhang. Universitetsläraren har pratat med fyra aktuella medlemmar. Tre har nyligen blivit klubbordförande och en av dem vice klubbordförande, medan en fjärde är ny språkspaltskribent.

18 december, 2011

DENNIS DAHLQVIST är ny ordförande i SULF-föreningen på Beckmans Designhögskola.
– Inte nog med det, det är första gången det finns en fackklubb för lärarna på Beckmans sedan skolan startade 1939. Det är ett stort genombrott, banbrytande, säger Dennis Dahlqvist. Bakgrunden är att Dennis Dahlqvist hade en tvist med arbetsgivaren och fick hjälp från SULF centralt.
– Då förstod jag att det var mycket som vi borde ha och insåg vad ett kollektivavtal innebär. Så jag frågade runt och märkte att det fanns ett intresse bland de andra lärarna. Beckmans var länge en privat skola och blev vid mitten av 80-talet ett aktiebolag. Sedan 2003 är skolan en högskola med examensrätt och full statlig finansiering.
– När Beckmans var en privat skola existerade inte fackföreningar här. Sedan har förhållandena från den tiden släpat efter, men när vi nu har examensrätt är det naturligt att sådana saker som kollektivavtal kommer med.