Staden vårt viktigaste ekosystem?

Städerna är kanske våra viktigaste ekosystem. Det menar Johan Kjellberg Jensen som just disputerat med en avhandling om städernas biodiversitet.

30 oktober, 2023
Emma Larsson

Johan Kjellberg Jensen pekar på flera anledningar till att staden och den natur som finns där spelar en viktig roll för människan.

– Det lite paradoxala är att vi har placerat våra städer i områden med hög biodiversitet. Det gör att vi faktiskt har ganska höga naturvärden i stadsbebyggelsen. Vi kan därför dels se städerna som en del i bevarandet av biodiversitet, men vi kan också se hur städerna hotar den, säger han.

– Dessutom bor en majoritet av världens befolkning i städer i dag. Det betyder att den natur som finns där är den som folk upplever och som de bildar sig en uppfattning om. Kanske är det också bara där de har kontakt, eller inte kontakt, med naturen.

Det är de främsta anledningarna till att Johan Kjellberg Jensen anser att staden är det kanske viktigaste ekosystemet som vi har.

– Annan forskning visar att om vi inte har naturen nära där vi bor är chanserna mindre att vi får den kontakt med naturen som i förlängningen gör att vi bryr oss om att bevara natur överlag.

Johan Kjellberg Jensen lägger till en sista viktig punkt.

– Folk pratar ibland som om det inte är någon natur i staden. Men jag trycker på att det är väldigt viktigt att få folk att inse att det verkligen finns natur i staden och att det finns ett helt ekosystem där. Min avhandling syftar till att förstå hur det här ekosystemet fungerar, för det vet vi fortfarande ganska lite om.

Avhandlingen

Titel: Understanding the urban eco­system: interactions between plants, animals, and people

Lärosätet:  Lunds universitet

Disputationsdatum: 15 september 2023