”Jag kan mycket väl ha släppt igenom en AI-text”

I takt med att AI-chatbotar blir bättre på svenska blir texterna också svårare för plagiatprogrammen att upptäcka. Så i stället för att undra om studenterna redan använder exempelvis Chat GPT blir frågan snarare: Hur snabbt kommer utvecklingen att gå nu?

29 mars, 2023
Linus Hellerstedt
Vetenskapshistorikern Hjalmar Fors och analytiska kemisten Nils-Otto Ahnfelts egen smakrekonstruktion av Hiärnes Testamente tillverkas på Tevsjö Mill & Distillery i Järvsö.

En dator gick igenom ungefär åtta miljoner hemsidor, på jakt efter människors sätt att uttrycka sig. Enbart baserad på ett par förifyllda repliker skrev den sedan manus till pjäsen Nattygsbordet, som sattes upp på Göteborgsteatern för några år sedan.

När det gäller akademiska texter kan studenter via olika hemsidor, ibland gratis och ibland mot en avgift ungefär i nivå med en streamingtjänsts månadskostnad, fylla i en rubrik på sitt arbete. Efter att hen lagt in några nyckelord eller frågor är en nedladdningsbar text bara någon minut bort.

I samband med att teatergruppen Revet återupptog turnén med Nattygsbordet i höstas, förklarade skådespelarna för SVT att det till en början var svårt att sätta fingret på vad pjäsen egentligen handlade om.

Han testade AI-utbudet
Lite så är det med AI-författade texter på högskolenivå också, säger Marcus Persson, docent i sociologi vid Linköpings universitet. Själva skrivarbetet sker nästan på nolltid, men det krävs ofta en del bearbetning av texten innan studenten kan lämna in den, menar han.

Marcus Persson uppmärksammade fenomenet med studenter som använder AI-författare i en krönika i Universitetsläraren i slutet av 2022. När han testade sig fram bland utbudet av AI-författare blev han förvånad.
– Hade jag fått min egen AI-genererade text i handen för att bedöma den skulle jag nog ha reagerat på att den var spretig, trots bra referenser. Samtidigt får man ju in en del spretiga texter från studenter. Man får själv ibland också kommentarer från kollegor om att man skriver just spretigt.

Marcus Persson

Än så länge upplever Marcus Persson att AI-författarna är något bättre på engelska än på svenska, vilket förmodligen är ett snabbt övergående problem.
– Jag kan mycket väl ha fått in AI-författade texter, och det är mycket möjligt att jag också har släppt igenom sådana texter.

Sedan Nattygsbordet spelades för första gången 2020, och efter det att Marcus Perssons krönika publicerades i Universitetsläraren har utvecklingen i det närmaste exploderat.
Bara några dagar efter publiceringen lanserades Chat GPT. Debatten kring hur mycket den kommer att vända upp och ned på tillvaron på landets universitet och högskolor har gått varm sedan dess. Så frågan är: Hur snabbt kommer det att gå nu?

Upphöjd miniräknare
Fredrik Ahlgren, universitetslektor i datavetenskap vid Linnéuniversitetet, liknar det vid miniräknarens ankomst. Fast upphöjt till tusen. Beroende på kurs eller program kommer det sannolikt att variera, men han är en av dem som menar att det är dags att överge den skriftliga examinationsformen.
– Utifrån lärarperspektivet har vi alltid pratat om rättssäkra examinationer. Man har alltid kunnat vara ifrågasättande över om en student har skrivit en text eller inte. Nu behöver hela universitetsvärlden fundera över hur vi ska göra, säger Fredrik Ahlgren.

Fredrik Ahlgren

Det amerikanska företaget Open AI har tagit fram Chat GPT under flera år. Sedan 2019 har datajätten Microsoft investerat runt tre miljarder dollar, och ska inlemma AI-chatboten i sitt så kallade officepaket. Plötsligt blir AI-författaren standard på var och varannans dator.

Kraftig uppföljare
Microsoft lägger nu ytterligare miljarder dollar på utvecklingen av Chat GPT de kommande åren.
I skrivande stund lanserar Open AI också uppföljaren GPT-4. Enligt förhandsuppgifter är den flera hundra gånger starkare och ger en betydligt större andel korrekta svar än sin föregångare. GPT-4 kan bland annat skapa videoklipp utifrån korta texter, skriva manus och har förmågan att lära sig en användares sätt att skriva på.

Samtidigt som Open AI har satt ett pris på sin chatbot, där den som betalar några hundra kronor i månaden kan ta del av en premiumvariant, har konkurrenterna tagit upp jakten på andelar av AI-chatbotmarknaden. AI-racet har börjat.

Linus Hellerstedt