Hennes metod räddar människoliv varje dag

Hallå där Anne de-Wahl Granelli, disputerad biomedicinsk analytiker och vårdcentralchef i Partille.

15 februari, 2023
Pelle Bouveng

Mexiko har helt nyligen börjat använda dina forsknings­resultat och din medicinska metod som gör det möjligt att rädda åtskilliga människoliv. Hur spridd är metoden?
– Jag blev klar med min avhandling 2009. Sedan dess har de flesta av jordens länder på ett eller annat sätt implementerat metoden.

Arbetssättet är namngivet efter dig och kallas Granelli-protokollet. Kan du förklara för en lekman hur metoden fungerar?
– Egentligen skulle jag vilja visa en video som sammanfattar åtta års forskning på två minuter. Men det hela går ut på att hitta livshotande hjärtfel på bebisar innan de lämnar BB. Och metoden är mycket enkel att genomföra. Man mäter syremättnaden i höger hand och en fot. Det tar inte ens en minut. Vissa uppmätta värden leder vidare till en undersökning med ultraljud för att konstatera om det finns ett hjärtfel.

Går det att uppskatta hur många människoliv protokollet har gjort det möjligt att rädda?
– Nej, men det handlar om nya liv varje dag.

En uppgift uppger tusentals liv, räcker det?
– Nej, men utan protokollet missar sjukvården nästan 30 procent av de barn som har livshotande hjärtfel och fem procent av dessa dör utan att ens ha hunnit få en diagnos.

Hur känns det att producera forskning som gör så stor nytta?
– Det känns helt fantastiskt. Det är nästan orimligt när man tänker på det. Det är det som är så häftigt med forskning, man kan göra skillnad.

Pelle Bouveng