Ny bok ska hjälpa internationella forskare i Sverige

Hallå där Philippe Tassin, professor i fysik vid Chalmers tekniska högskola, ledamot i Sveriges unga akademi och en av författarna till boken A Beginner’s Guide to Swedish Academia.

11 oktober, 2022
Lisa Beste
Philippe Tassin

Varför har ni skrivit boken?
– Det är svårt för internationella forskare att komma in i systemet i Sverige. Det finns mycket man behöver veta när man kommer hit. Boken är till för att ge samlad information om allt det.

Kan du ge några exempel?
– Många vet inte hur viktigt det är att skaffa ett personnummer direkt när man kommer hit. Man känner inte till de relativt små forskningsfinansi­ärerna. Man vet inte vilka lärosäten och typer av tjänster som finns, hur det fungerar med undervisningen eller vad man har för rättigheter när man bor och jobbar i Sverige. Jag tror att även unga forskare som redan är i landet kan ha nytta av innehållet i guiden.

Hur fick ni idén till guiden?
– Strax innan pandemin bröt ut besökte vi Sveriges unga akademis systerakademi i Nederländerna. De hade gjort en liknande guide över den nederländska akademin. Då tänkte jag att en sådan guide hade jag velat ha när jag kom till Sverige 2013.

Hur gick skrivprocessen till?
– Vi är tio forskare som har varit med och skrivit de sex kapitlen. Vi läste den nederländska guiden, la den åt sidan och bollade idéer om vad den svenska guiden skulle innehålla. Och så började vi skriva för ungefär ett år sedan.

Hur hittar man boken?
– Den finns att ladda ner gratis från Sveriges unga akademis webb.

Lisa Beste