Han gjorde upptäckten av Ölands bortglömda fornborg

Hallå där Jan-Henrik Fallgren, arkeolog vid Uppsala universitet, som hittat en bortglömd fornborg som kan vara Ölands största.

16 september, 2021
Kajsa Skarsgård
Jan-Henrik Fallgren

Vad har hänt sedan du publicerade fyndet i en bok?
– Waxfilm har gjort en Youtube-film om Sörby borg som sedan i juni har 15 000 visningar. Jag har fått gratulationer från hela världen.

Du upptäckte konturerna av borgen av en slump när du klev upp på dess mur för tio år sedan. Hade inte folket i trakten sett vad det var?
– Ingen hade sagt något då, men senare sa en bonde att han alltid tyckt det sett ut som en fornborg men eftersom ingen annan sagt det har han bara gått och tänkt det för sig själv.

Hur kom du på att det kunde röra sig om ”försvunna” Sörby borg?
– Några månader efter mitt fynd vaknade jag av en dröm där jag kopplat ihop vad jag sett med ägarförhållandena på platsen och med omnämnandet av Sörby borg i en avhandling från 1704.

Hur bekräftade du att stenformationen var en fornborg?
– Förra året fick jag pengar till markundersökningar och kunde konstatera att det finns spår av radiellt liggande hus­grunder efter borg­muren och ett kvarter i mitten. Jag har forskat om Öland i mer än 30 år och det är skönt att de mönster jag sett tidigare stämmer – det har saknats en stor fornborg i den regionen av Öland. Den ligger på vad som var en helig ö i en helig sjö så sannolikheten är hög att vi kan hitta intressanta fynd där.

Kajsa Skarsgård