Stulen bok från Stockholms universitetsbibliotek återfunnen

Hallå där Wilhelm Widmark, över­bibliotekarie på Stockholms universitets­bibliotek, som nyligen har fått besked om att en stulen raritet i samlingarna är åter­funnen.

2 juni, 2021
Pelle Bouveng
Wilhelm Widmark

Boken som stals, New-Englands Rarities discovered, upptäcktes hos Sotheby’s auktionsverk som först la ut boken till försäljning på sin hemsida. Grattis! Hur känns det?
– Faktum är att vi inte visste att boken var stulen. Men när vi fick veta det och att vi kan få tillbaka den så kändes det bra.

Auktionen med boken är stoppad. Är ni säkra på att Stockholms universitets­bibliotek kommer att få tillbaka boken?
– Det bör vi få. Sotheby’s vill inte förknippas med stöldgods och det är uppenbart att det är vår bok då den är märkt.

Boken är en raritet från år 1672 och handlar om floran och faunan i New England i USA. Vad är boken värd?
– De uppgifter jag har fått är att det rör sig om någonstans mellan 100 000 och 200 000 kronor.

Hur kommer ni att förvara boken när ni får tillbaka den?
– Vi har en så kallad raritetskammare med hög säkerhet. Betydligt högre än tidigare när boken försvann någon gång innan 1998. Den höjda säkerheten hänger till stor del samman med den så kallade KB-mannen som jobbade och stal böcker på Kungliga biblioteket i Stockholm.

Fotnot: Erik Anders Burius var en svensk idéhistoriker och 1995–2004 chef för Kungliga bibliotekets handskrifts­avdelning. Han blev beryktad som den så kallade KB-mannen efter att ha stulit och sålt böcker ur bibliotekets samlingar för flera miljoner kronor.

Pelle Bouveng