Svensk miljövetenskaplig tidskrift firar 50 år

Hallå där Bo Söderström, chef­redaktör för den miljö­vetenskapliga tidskriften Ambio som ges ut av Kungl. Vetenskapsakademien och i år firar sitt 50-årsjubileum.

30 april, 2021
Pelle Bouveng
Bo Söderström

Stort grattis! Hur kommer ni att fira?
– Tack! Vi har i dagarna publicerat boken Ambio – The first 50 years där författarna till våra mest inflytelserika artiklar ger personliga berättelser om bakgrunden till hur artiklarna blev till. Den 9 september planerar vi för en jubileumskonferens på Kungl. Vetenskapsakademien där många framstående forskare kommer att delta, säger Bo Söderström som tidigare bland annat har forskat som landskapsekolog på Sveriges lantbruksuniversitet.

Varför startades tidskriften?
– Det allra första numret gavs ut 1972, samma år som FN:s första miljökonferens hölls i Stockholm. Miljöfrågor var synnerligen aktuella och det föll sig naturligt att Kungl. Vetenskapsakademien startade en bred miljötidskrift som visade på att miljö är en förutsättning för mänskligt liv.

Vilken artikel genom åren är ni mest stolta över?
– Den artikel som har citerats allra mest publicerades så sent som 2007. Dess titel var ”The Anthropocene: Are humans now overwhelming the great forces of nature” där Will Steffen med kollegor definierade Antropocen där människans verksamhet globalt påverkar jordens klimat och ekosystem. Medförfattare till artikeln var Nobelpristagaren och kemisten Paul Crutzen som först föreslog Antropocen som en geologisk epok att efterträda Holocen.

Pelle Bouveng