Forskare hjälper folk att semestra mer klimatsmart

Hallå där, Erik Lundberg, forskare och föreståndare för Centrum för turism vid Göteborgs universitet, som varit med och tagit fram tjänsten klimatsmartsemester.se.

22 november, 2019
Anna Rehnberg
Erik Lundberg

Vad är klimatsmartsemester.se?
– Vi ville skapa en klimatkalkylator för semestern kopplat med tips på klimatsmarta resor och forskningsbaserad kunskap om turism och hållbarhet. Ett enkelt verktyg för att sprida kunskap om semester, klimat och andra hållbarhetsfrågor.

Varför behövs den här tjänsten?
– Klimatfrågan är en stor utmaning för turismindustrin. Särskilt att begränsa utsläppen från flyg, men vilket boende vi väljer påverkar också. Det här är ett sätt att inspirera till mer hållbara semesterval. Det är kul att tjänsten fått mycket uppmärksamhet och många användare.

Hur semestrar man så klimatsmart som möjligt?
– Undvik flyget! Fyll bilen, ta tåget eller bussen i stället. Om man fyller bilen slår det flyget alla dagar i veckan. Om man absolut måste flyga bör man inte flyga så långt. Fråga hotellet hur de värmer upp eller kyler ner.

Vad bygger ni tjänsten klimatsmartsemester.se på?
– Klimatberäkningarna bygger på forskningssammanställning från medarbetare på Chalmers och finns samlad i en metodrapport som ligger för nedladdning på www.klimatsmartsemester.se och är publicerad som Chalmersrapport. Delar av metodrapporten är också publicerad i vetenskapliga tidskrifter.

Hur ser din drömresa ut?
– Mongoliet med tåg! Att ta med barnen på ett fantastiskt äventyr ut på stäppen.

Anna Rehnberg