Forskare lanserar app mot härskartekniker

... doktorand i sociologi vid Mittuniversitetet och medlem i forskargruppen bakom Power up − en app mot härskartekniker.

27 september, 2019
Charlie Olofsson

Varför en app?
− Idén kom upp för ett par år sedan under Forum för genusvetenskaps forskardagar. Vi satt i smågrupper och spånade kring strategier för att förändra olika samhällsproblem. Vi pratade om härskartekniker och någon sa på skoj att vi borde göra en app. Det var egentligen satiriskt, som en kritik mot att snabba lösningar ofta förväntas lösa strukturella problem.

I forskargruppen finns två sociologer, en designer, en språkvetare, en folkhälso­vetare och en dataingenjör. Hur är det att arbeta så, med forskare från olika discipliner?
− Det är roligt att få med olika perspektiv och resultatet blir bättre. Några av oss sitter på den praktiska kunskapen medan andra jobbar med att ta fram innehållet, men vi har alla samma normkritiska grund. Jag tror att det är bra att börja som vi gjorde, med en öppen brainstorming, så att alla får komma in med sina perspektiv tidigt.

Hur fungerar appen?
– Den ger tips på vad man kan göra om man utsätts eller själv har utsatt någon för härskartekniker. Vi hoppas att den ska bidra till att starta samtal, till exempel på arbetsplatser, om den här typen av maktutövande, som kan vara svårt att sätta fingret på.

Vilka reaktioner har ni fått?
− Vi har fått mycket uppmärksamhet, kanske just för att det är en app. Det är ett konkret verktyg, vilket många efter­frågar.

Charlie Olofsson

Power up finns i Google play och släpps i Appstore i höst.