Intensivt jobb att ordna forskningens Speaker´s Corner

Hallå där Kerstin Henriksson, koordinator för U-Share, ett samarbete mellan Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, som stod som värd för eventet Soapbox Science i Uppsala.

24 september, 2019
Lisa Beste

Hur gick det att ordna Soap­box Science, ett Speaker’s Corner för kvinnliga forskare?
– Det var intensivt. Logistiken fungerade bra och forskarna som höll sina presentationer gjorde ett bra jobb. Stundtals var det färre i publiken men sedan fylldes det på igen med folk som stannade och lyssnade. De interagerade och ställde frågor och vi kände att vi slog igenom som det var tänkt.

Det gick av stapeln 25 maj, vad var din roll under dagen?
– Jag cirkulerade runt och stämde av att allt fungerade för talarna och funktionärerna. Man kan säga att jag höll ihop trådarna kring arrangemanget både under planeringen och på plats.

Vad tar du med dig att tänka på inför ett liknande evenemang i framtiden?
– Det blev lite kyligt och ljudet från biltrafiken intill störde en del på platsen vi hade valt, i skuggan på fram­sidan av biblioteket Carolina Rediviva. Ett ställe med växlande skugga från träd, längre ifrån trafiken, hade varit bättre. Vi skulle ha haft med oss mer bakgrunds­information om Soap­box Science som sådant. Vi kunde ha varit mer aktiva kring eventet i sociala medier, framför allt före evenemanget.

Vad gjorde du direkt efter eventet?
– Vi gick ut och åt tillsammans, ett tiotal av oss som varit med, och kände oss nöjda.

Lisa Beste