Slutreplik: Felaktig bild av uppslutning bakom Plan S

Formas och Forte måste börja om från ruta ett

8 mars, 2019
Jan O Jonsson, Carina Mood, Peter Hedström, Gustaf Arrhenius

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Slutreplik på inlägget Implementeringen av Plan S är inte satt i sten, som skrevs av Ingrid Petersson, generaldirektör vid Formas, Ethel Forsberg, generaldirektör vid Forte och Peter Allebeck, huvudsekreterare vid Forte.

Först ett stort tack till Riksbankens Jubileumsfond (RJ), som har valt att dra tillbaka sitt stöd för Plan S. De har visat en prestigelös öppenhet för fakta och argument, liksom respekt för att arbetet med öppen tillgång måste ske i dialog med forskarsamhället. RJ kommer att fortsätta sitt ambitiösa arbete med strategier för ökad öppen tillgång utan att vara bunden av den problematiska modell som dikteras i Plan S.

Petersson, Forsberg och Allebeck har valt en annan linje: Forte och Formas står fast vid Plan S och vill därmed toppstyra forskares publicering. Liksom andra förespråkare för Plan S målar man upp en felaktig bild av en stor uppslutning bakom planen. Många finansiärer, liksom forskare, är positiva till öppen tillgång, men det är helt fel att antyda att detta innebär ett stort stöd för Plan S. Av Science Europes 36 medlemmar har endast 13 ställt sig bakom Plan S, och intresset utanför Europa är minimalt. Sedan i november har en enda medlem – Zambias forskningsråd – anslutit sig till koalitionen.

Argumentet att det nuvarande systemet är för dyrt är ohållbart eftersom Plan S kommer att leda till ännu högre kostnader: Man tvingar sina finansierade forskare till en pay-to-publish-modell, samtidigt som man måste fortsätta betala prenumerationsavgifter för att läsa den stora majoritet av all forskning som inte finansieras av cOAlition S – däribland nästan alla topptidskrifter.

Den konsultationsprocess som Forte och Formas beskriver handlar om hur Plan S ska implementeras – inte om planens principer. Men det är i planens listade principer som problemen ligger. Forte och Formas har, enligt cOAlition S hemsida, ”agreed to implement the 10 principles of Plan S in a coordinated way”, och att göra detta från den första januari 2020. Forte och Formas ska alltså tvinga sina forskare att från detta datum publicera enligt Plan S principer, och det gäller oavsett hur implementeringsplanen ser ut.

I repliken säger Petersson, Forsberg och Allebeck att de håller med om att konsultationsprocessen kunde ha bedrivits i ett tidigare skede, och att de vill att vi nu ska arbeta tillsammans för ett öppnare publikationssystem. Om man menar allvar med detta måste man ge upp Plan S och börja från ruta ett med en genuin dialog med forskarsamhället. Att ”arbeta tillsammans” är bara tomma ord om det innebär att forskare ska anpassa sig till en omstörtande plan som de inte haft något inflytande över.

Vi vädjar nu direkt till Fortes styrelse och Formas forskarråd: Riv upp beslutet om Plan S, och inled en dialog med forskarsamhället om förnuftiga vägar mot öppen tillgång!

Forskare och andra berörda som vill uppmana Forte och Formas att backa från Plan S kan skriva under vårt upprop här.

Jan O Jonsson, professor i sociologi, SOFI, Stockholms universitet. Ledamot av KVA

Carina Mood, professor i sociologi, SOFI, Stockholms universitet

Peter Hedström, professor i analytisk sociologi, föreståndare för IAS, Linköpings universitet. Ledamot av KVA och Vitterhetsakademien

Gustaf Arrhenius, professor i praktisk filosofi, Stockholms universitet och vd för Institutet för framtidsstudier