Replik: Frågor kvarstår

Sista ordet är knappast sagt kring Macchiarini-affärens hantering

12 februari, 2019

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Replik på Ole Petter Ottersens inlägg ”Frågorna om Macchiarini-utredningen är inte obesvarade”:

Det är klädsamt att rektor Ole Petter Ottersen försöker tona ned sina medarbetares arrogans i Macchiarini-affärens fortsatta hantering.
Ole Petter Ottersen förklarar i sin replik Karolinska institutets argument och ståndpunkter. Det är gott så.

Men inifrån KI:s egen styrelse reses nu krav på en oberoende utredning från danska professorn Liselotte Højgaard. Hon uppmanar i ett brev till ministern för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans (S), att denna tillsätter en oberoende regeringskommission för att utvärdera hela processen.

Liselotte Højgaard avslutar brevet till ministern: ”Af hensyn til den internationale akademiske ånd, frihed og forskning og for KI, og mest af hensyn til Sverige, jeres omdømme, demokrati og retsstat vil jeg bede jer intervenere i sagen.”

Så sista ordet är knappast sagt.

Frilansjournalist och nyhetskrönikör i Universitetsläraren

Tillägg från chefredaktören:
Som chefredaktör för Universitetsläraren har jag noterat att Karolinska institutets rektor Ole Petter Ottersen vid upprepade tillfällen undvikit att låta sig intervjuas i olika ämnen som vi skrivit om. I stället har rektor exempelvis låtit meddela att han kommenterat saken på sin blogg.

Men en blogg ställer inga kritiska frågor. Jag välkomnar därför den mer öppna attityd som Ole Petter Ottersen intar i och med sitt debattinlägg och jag tar det som ett tecken på en ökad tillgänglighet för framtida intervjuer och exempel på den ”transparens” som KI beslutat ska prägla verksamheten, efter Macchiarini-skandalen.

Anders Jinneklint
Chefredaktör och ansvarig utgivare, Universitetsläraren

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se