Hon stöttar journalistutbildning i Rwanda

Hallå där, Anki Wood, projektledare på Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet, som leder ett medieprojekt vid University of Rwanda finansierat av Sida.

21 november, 2018
Beata Hansson

Vad handlar projektet om?
– Vi arbetar med utveckling av journalister runt om i världen och sänder sedan 2016 ett tiotal svenska journalister som volontärer till Rwanda varje läsår. De ska där komplettera och uppdatera universitets­lärarnas kunskaper utan att ta över undervisningen. Samtidigt kan volontärerna hjälpa studenterna att förstå medias sociala, ekonomiska och politiska roll i en demokrati.

Varför är detta så viktigt?
– I Rwanda är ovanan att diskutera kritiskt stor. Den undersökande journalistiken är begränsad. Vissa medier hade en pådrivande roll under folk­mordet för 25 år sedan, vilket har skapat misstänksamhet kring journalister och mediers roll.

Vad tycker de rwandiska studenterna om er närvaro?
– Ofta är de glada över den extrahjälp vi erbjuder. Klasserna kan vara så stora som 130 studenter per lärare. Med ett par volontärer i klassrummet höjs kvaliteten. Visst förekommer kultur­krockar, men både studenter och volontärer är mycket positiva i utvärderingarna.

Vilka är utmaningarna?
– Att studenternas engelska är dålig. Men också att Rwanda är ett kontrollerat samhälle och att journalistikens status här är låg. Ofta kommer studenter till denna treåriga utbildning för att de inte kommit in på sina första­handsval. De viktigaste driv­krafterna för en journalist, nyfikenhet och kritiskt tänkande, saknas ofta.

Beata Hansson