Levipriset till SULF:s ordförande Mats Ericson

SULF:s ordförande Mats Ericson har tilldelats årets Levipris, som är Sveriges ingenjörers arbetsmiljöpris. Levipriset instiftades 2004 för att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet. Mats Ericson är professor vid KTH och får priset för sitt sätt att skapa entusiasm för och undervisa kring arbetsmiljö för teknologerna.

13 november, 2018
Mats Ericson
Mats Ericson, ordförande för SULF.

Hallå där, Mats Ericson. Hur känns det?
– Det känns väldigt hedrande. Det är en stor ära att få ett pris i Lennart Levis namn. Lennart Levi är den svenska stressforskningens fader och han har drivit frågan om att chefer, bland dem civilingenjörer, måste ha grundläggande kunskaper om arbetsmiljö, eftersom det är de som sätter villkoren i arbetslivet. Lennart Levi är nu 88 år och fortfarande aktiv.

Vilket är ditt forskningsområde?
– Jag är professor i industriell arbetsvetenskap vilket innefattar arbetsmiljö i bred mening, som att designa produkter och tjänster som är säkra att använda och som levererar kvalitet och effektivitet.

Du fick ju priset för din undervisning. Vad säger du om undervisningens status i akademin?
– I olika sammanhang dyker det upp att undervisningen ska uppvärderas i förhållande till forskningen. Men 60 procent av alla årsarbetsverken i högskolesektorn är forskning så i någon mening är det inte konstigt att forskningen dominerar. Och det är oftast forskning som ger ära, inte att man är en duktig lärare i lärosalen, det är ”forskningens primat” som gäller.

Så här motiverar Sveriges ingenjörer priset:
”Mats Ericson är en oerhört engagerad och medryckande föreläsare. Han har en unik förmåga att entusiasmera de teknologer som har förmånen att delta i de arbetsmiljö- och ergonomikurser han ansvarar för och han arbetar kontinuerligt med att förnya pedagogiken i sina kurser.”

I filmen där Mats Ericson överraskas med priset läser Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges ingenjörer, upp en mer utförlig fortsättning på motiveringen:

”En undervisningsmetod är rollspel där studenterna förbereds för sitt inträde i arbetslivet. Mats har utvecklat och till stora delar själv drivit en kurs som bland annat visar hur sjukvårdspersonalens arbetsmiljö och ergonomi påverkar patientsäkerheten i vården. Kursen är ett exempel på hur han genom nytänkande kombinerat med aktuella samhällsfrågor utbildar ingenjörer som kan arbeta inom vården.
Mats har tagit initiativ till att skapa nya läromedel som utvecklats gemensamt av, och kommit till generell användning vid, de tekniska högskolorna i Sverige. I det arbetet har han varit en eldsjäl för att driva arbetet framåt.
I de olika roller han haft inom universitetsvärlden har han med stor emfas försvarat studenternas rätt till en utbildning av hög kvalitet.
Kort sagt en värdig pristagare i Lennart Levis anda.”