Strömstad akademi firar tio år

Hallå där Lars Broman, professor emeritus i fysik vid Högskolan Dalarna och rektor för Strömstad akademi som just haft tioårsjubileum.

26 september, 2018

Vad är Strömstad akademi?
– Det började som en akademisk hemvist för pensionerade professorer och andra lärare och forskare som inte längre hade plats på sitt gamla lärosäte. Nu har Strömstad akademi 150 medlemmar från hela landet och även från 14 andra länder.

Vad gör Strömstad akademi?
– Vi anordnar en akademisk högtid i Strömstad varje år veckan innan midsommar. I år deltog 60 ledamöter. Och så håller vi en föreläsning i Strömstad en gång i månaden och skriver också en krönika i lokaltidningen varje månad. Lokalavdelningarna som finns i fem städer i Sverige har dessutom möten en gång per termin.

På vilket sätt har ledamöterna nytta av akademin?
– Emeriti fortsätter ofta forska och genom Strömstad akademi har vi möjlighet till en annan e-postadress än vår privata vid publicering och vid kontakter med andra forskare. Dessutom kan man inom Strömstad akademi träffa akademiker från många olika discipliner.

Vad händer inom Strömstad akademi framöver?
– Nästan allt arbete sker ideellt, men nu har vi blivit så stora att vi skulle vilja få ett litet statligt stöd så vi kan anlita en administratör. Hittills har akademin varit ett institut för avancerade studier, men vi vill också komma igång med utbildning. Ett par ledamöter har skrivit ihop en kursplan för en forskningsförberedande kurs. Vi håller på att kontakta Högskolan Väst, som vi har en avsiktsförklaring med sedan 2012, för ett eventuellt samarbete.