”Många stereotyper runt vem som är skarp forskare”

Forskaren Anne Hope Jahren är en av världens mest inflytelserika personer, enligt Time Magazine. Men det har inte varit en lätt resa. Nu har hennes självbiografi kommit på svenska.

24 april, 2018
Jennie Aquilonius
Anne Hope Jahren har en Wilsonprofessur vid Centrum för jordevolution och dynamik vid universitetet i Oslo.

För Anne Hope Jahren var räknestickan i laboratoriet inte en räknesticka. Det var en leksak. Pappan var lärare i naturvetenskap på ett litet college i Minnesota, och Anne och hennes syskon hängde gärna med i labbet. För henne var det självklart att hon skulle jobba i ett laboratorium som vuxen. Men det var inte självklart för andra. I sin självbiografi Träd, kärlek och andra växter (Lab Girl på engelska), berättar hon om sin kärlek till växter, men också om hur tufft det har varit att ta sig fram som kvinna inom geokemi och geobiologi. En bok som bland annat hyllats av New York Times.
– Jag ville berätta om livet inom naturvetenskapen. Det finns fortfarande många stereotyper om vem som är eller kan vara en skarp forskare, säger Anne Hope Jahren.

Inte önskad
Själv saknade hon kvinnliga förebilder. Hade aldrig sett en kvinnlig forskare, inte ens på tv. När Anne Hope Jahren började jobba inom akademin var budskapet från många chefer och kollegor tydligt: hon var inte önskad.
– På konferenser och liknande var det till exempel ingen som pratade med mig. Det är bättre nu, men för 30 år sedan sågs jag som en grävling som slunkit in och ätit upp deras fina ost. När jag var gravid fick jag också höra att jag inte skulle komma till labbet, eftersom de inte ville se en gravid kvinna på arbetsplatsen.

Banbrytande forskning
Kärleken till forskningen fick henne att fortsätta. I dag har hon byggt upp tre laboratorier från grunden och är mest känd för sin banbrytande forskning om träd. Med hjälp av stabila isotoper, atomer av samma grundämne som inte är radioaktiva, analyserar hon fossila skogar daterade till eocen, en geologisk period för 35–57 miljoner år sedan.
På så sätt har Anne Hope Jahren bland annat kunnat visa vilka miljöförhållanden som gjorde att stora metasequoiaskogar kunde blomstra på den arktiska ön Axel Heiberg Island i Kanada för 45 miljoner år sedan. 2016 blev hon utsedd till en av världens mest inflytelserika personer av Time Magazine.
– Jag älskar de små fotstegen i forskningen, att tillbringa timme efter timme med växterna i labbet. Det är en resa och du kommer till platser som du inte kan nå på något annat sätt. Jag vill förklara de platserna, vad träd är och vad det betyder att leva på planeten Jorden.

Jennie Aquilonius