Finländsk universitetslärarstrejk avblåst

Det blir ingen fortsatt strejk inom högskolesektorn i Finland. Detta står klart sedan parterna på tisdagen accepterat ett medlingsbud om ett drygt tvåårigt avtal, vilket totalt ger 3,45 procent i löneökning.

7 mars, 2018
Sören Viktorsson

I dag, onsdag, skulle personalen vid sex finländska lärosäten ha gått ut i en endagsstrejk. En liknande strejk hölls förra onsdagen vid Helsingfors universitet. Men på tisdagseftermiddagen sade parterna ja till förlikningsman Janne Metsämäkis bud.
– Förhandlingarna var segdragna och slutresultatet är en kompromiss, då avtalet bygger på ett förlikningsförslag, konstaterar ombudsman Riku Matilainen på Forskarförbundet, som tillsammans med två andra förbund utgör Finlands motsvarighet till SULF.

Det gamla avtalet löpte ut sista januari och det nya är i kraft från första februari i år till 30 mars 2020.
– Vi fick löneförhöjningar om totalt 3,45 procent, vilket motsvarar det andra grupper fått i tidigare slutna kollektivavtal, konstaterar Matilainen.

Arbetsgivarsidan har krävt ett reviderat lönesystem och en arbetsgrupp ska utarbeta ett sådant förslag före utgången av september i år.
– Den stora mängden visstidsanställda vid de finländska universiteten är ett stort problem och även denna fråga kommer att behandlas i en arbetsgrupp, förklarar Riku Matilainen.

Sören Viktorsson