Stolthet och nya krav för Sveriges nyaste universitet

– Jag är glad över att vi nu har blivit universitet. Det har vi gjort oss förtjänta av samtidigt som den nya statusen är en utmaning för oss att bli ännu bättre, framför allt när det gäller vetenskap och forskning. Det säger Kerstin Tham, rektor vid Malmö universitet.

14 februari, 2018
Björn Forsberg
Malmö högskola bytte skyltar vid årsskiftet och den nya statusen som universitet ställer nya krav, enligt rektor Kerstin Tham.

Det var vid årsskiftet som Malmö högskola blev Malmö universitet. Några dagar senare, när Universitetsläraren är på besök, är det tårtkalas i universitetets lokaler. Och dagen innan bjöds personer, som Malmös tidigare kommunalråd Ilmar Reepalu, vilka har haft betydelse för att Malmö fick sitt universitet, på lunch.
– Så vi har haft en del små­firande. Men det stora firandet ska vi ha den 31 augusti i år på Universitetsholmen, med en folkfest där vi både firar att det är 20 år sedan högskolan invigdes och att vi nu har blivit universitet.

Kerstin Tham säger att Malmö universitet har en del särskilda kännetecken: De fem fakulteterna är alla inriktade på människor och samhälle, exempelvis i form av utbildning av lärare, tandläkare och sjuksköterskor, socionomer och kriminologer, men även inom humaniora och samhällsvetenskap.
– Sedan är vi stolta över att 67 procent av våra studenter kommer från en icke-akademisk hemmiljö.

En stad för kunskap
Kerstin Tham ser utnämningen av Malmö universitet som ett naturligt steg i det som började med politikernas ambition att omvandla Malmö från en arbetarstad till en stad för kunskap.
– Vi jobbar nära staden men är också globala. Och samtidigt som vi vill vara nära samhället så lyfter vi fram akademiska värden som akademisk frihet, akademisk integritet och akademisk kvalitet.

Är det något Kerstin Tham önskar sig är det mer pengar till forskning.
– Vi vill stärka den akademiska kulturen genom att ge fler studenter möjlighet att vara delaktiga i forskningen.

Malmö universitet fick en lite olycklig start efter ett hot som framfördes och skulle genomföras den 8 januari. Universitetet valde att stänga lokalerna. Kerstin Tham tycker att beslutet var rätt.
– Vi tog det säkra före det osäkra. Sedan har vi lärt oss mycket av det inträffade, säger hon.

Björn Forsberg