”Högskolan riskerar att konkurreras ut av Youtube”

Hallå där Jan Gulliksen, professor i människa–datorinteraktion vid KTH och den ende representanten för högre utbildning i regeringens nya digitaliseringsråd.

29 september, 2017

Vilka frågor driver du i digitaliseringsrådet?
– Digital kompetens brett, till exempel att vi i högskolesektorn bör fundera över att vårt uppdrag kanske skulle vara mycket bredare. Att vi inte bara ska ägna oss åt att undervisa personer mellan 19 och 25 år utan göra våra utbildningar relevanta för livslångt lärande, för karriärväxling senare i livet.

Vilket är högskolesektorns förhållande till digitalisering?
– Högskolevärlden är relativt förändringsobenägen och en av de sektorer som behöver satsa mer för att kunna utnyttja digitaliseringen i samhället. Man inser inte att det är akut att se över hur högre utbildning kommer att se ut i framtiden. Annars finns det en risk att vårt kunskapsförmedlingsuppdrag konkurreras ut av Youtube och andra aktörer som mer möter de behov som samhället och individerna har.

Vad behöver högskolan göra?
– Vi behöver förändra och förbättra sättet vi bedriver vår utbildning på och sättet att organisera vår verksamhet. Digitala verktyg kan användas för att öka kvalitet och effektivitet och tillgängliggöra högre utbildning till många fler.

Hur kommer forskningen in?
– I och med att digitaliseringen är så samhällspåverkande så finns det enormt stora forskningsbehov. Ta den ökande mängden data som möjliggör att vi kan analysera och studera saker på helt andra sätt än tidigare. Där saknar vi tillräckligt med kompetens och forskning om vad vi kan göra och hur det påverkar samhället.