Doktorander lär sig ta vara på sina tillgångar

Genom en doktorandkurs i immaterialrätt hoppas Patent- och registreringsverket, PRV, få forskare att ta bättre vara på sina tillgångar. Kursen erbjuds alla lärosäten och ger två högskolepoäng.

26 september, 2017
Kajsa Skarsgård
Kullagret, pacemakern och förpackningstekniken från Tetra Pak. Alla tre är svenska mycket framgångsrika uppfinningar som har krävt sin kunskap inom patent- och immaterialrätt.

– Man ska inte välja bort skyddsrätter bara för att man inte vet vad de handlar om. Därför behöver forskare grundläggande kunskap om upphovsrätt, patent, design- och varumärkesskydd, säger Maziar Soltani, enhetschef på PRV.

Uppdraget att höja forskares kompetens inom immaterialrätt kommer från regeringen, och PRV har prioriterat doktoranderna som målgrupp. PRV satsar på att utforma tredagars­kurserna tillsammans med lärosätenas innovationskontor och anpassa innehållet till deltagarnas forskningsfält.
Gemensamt är att forskning ofta sker i samarbete med andra och då är det viktigt att veta vem som äger vad från början, vad som gäller för de immateriella tillgångarna som skapas i gruppen och vad som händer med dem när forskarna går vidare till andra projekt.

Behöver inte uppfinna hjulet på nytt
Under kursen får deltagarna också lära sig att använda patentdatabasen som informationskälla. Maziar Soltani menar att det är en guldgruva som alltför få forskare känner till.
– Patentansökningarna innehåller jättemycket teknisk information som i de flesta fall är fri för användning. Med hjälp av den kan man bygga vidare på det som redan finns och söka alternativa lösningar i stället för att uppfinna hjulet på nytt, säger han.

Marie-Louise Thorsén Lind, doktorand i industriell ekonomi och organisation vid KTH, har gått PRV:s kurs.
– Den var bra och nyttig. Alla borde ha kunskap om hur man skyddar sitt material. Man skulle även kunna ha en genomgång så tidigt som på grundutbildningen för det finns ju de som kommer på saker redan då, säger hon.

Vill utbilda fler
PRV hoppas att regeringsuppdraget förnyas efter slutdatumet 2019 så att det kan utbilda fler inom akademin. Maziar Soltani tycker att det är bra att uppdraget ligger på PRV eftersom det har expertkunskapen.
– Vi examinerar inte men vi står för föreläsarna och har patentingenjörer inom alla di­scipliner, så om vi ska prata med forskare inom life science kan vi skicka en expert på just det området.

Kajsa Skarsgård