Hallå där Eva Krutmeijer…

… forskningskommunikatör, en av initiativtagarna till nätverket Forskom liksom till March for Science.

2 juni, 2017

Vad är Forskom?
– Ett nätverk för alla som jobbar med forskningskommunikation. Vi var några som tyckte att vi behövde träffas lite mer organiserat för att bli vassare och få mer utbyte av varandra. Vi ville också verka för att kommunikation lyfts upp i utbildningen för forskare och att forskare får träning för att bli bättre på att kommunicera. Nätverket startade för ungefär ett år sedan och vi blev en förening nu i mitten av april.

Vilka är med i nätverket?
– Vi har hittills samlat omkring 150 forskningskommunikatörer, både frilansare och sådana som är knutna till lärosäten, forskningsinstitut och industri, men också aktiva forskare.

Är forskningskommunikation en smal verksamhet?
– Nej. Om du bara tänker på alla universitet så har de kommunikatörer, och nästan alla finansiärer som utlyser forskningsprogram vill se strategier för hur man ska kommunicera forskningen.

Är det här en framtidsbransch?
– Ja, jag tror att det behövs ”översättare” som på olika sätt kan stötta forskarna så att forskningen blir begriplig och relevant för olika målgrupper. Och signalerna från regeringen är tydliga, rubriken på den senaste forskningspropositionen är ju ”Kunskap i samverkan”. Dessutom visade March for Science något helt nytt; ett bottom up-intresse. Jag tycker det är jättespännande att det blivit ett medborgarengagemang och att det bildas opinion kring forskningsfrågor.