Hallå där Mathias Hallberg…

… professor vid Institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet, och mästare i tävlingen Science slam på vetenskapsfestivalen Sci Fest i Uppsala, där det gällde att presentera sin forskning populärt på några minuter med publiken som jury.

24 april, 2017
Lisa Beste

Du delade segern med Anna Sarkadi, professor vid institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap, hade era presentationer någon gemensam nämnare?
– Vi föreläste om helt olika områden, så det fanns inga likheter mer än att vi båda engagerade publiken och hade levande spännande presentationer, var och en på sitt sätt. Själv hade jag en Powerpoint-presentation på sex–sju bilder om hur hjärnan fungerar, hur celler kommunicerar och några forskningsresultat. Jag trivs med att föreläsa och brinner för att väcka intresse hos unga, det tror jag var en förutsättning för segern.

Har du fått uppmärksamhet tidigare, för din förmåga att prata underhållande om vetenskap?
– Nja, inte direkt på detta sätt, men jag fick Uppsala universitets pedagogiska pris 2013 och Farmacevtiska studentkårens särskilda pris för student­bemötande både 2008 och 2013. Jag tror att jag är en relativt uppskattad föreläsare.

Kan du förklara din forskning i tre meningar?
– Hjärnskador kan uppkomma av olika anledningar, till exempel av demens eller vid drogberoende. Vi försöker skapa nybildning av nervceller i sådana skador. Syftet är att förbättra minnesfunktionen hos drabbade.

Lisa Beste

Nummer 3, 2024