”Undervisningen ger mig en djupare förståelse för kemi”

I ungdomen brukade Felix Ho hjälpa sina kompisar med läxorna, men det var först när han tog på sig uppdraget som studierektor som pedagogik blev en passion vid sidan av kemin.

20 april, 2017
Kajsa Skarsgård
Mikael Wallerstedt
Felix Ho har den här terminen återvänt till Uppsala universitet efter en utbytestermin vid Nanyang Technological University i Singapore.

Felix Ho är docent i kemi vid Uppsala universitet där han undervisar i ett antal kurser. Och är studierektor. Och forskar på fotosyntesen. Och på konceptuell förståelse för kemi. Och…
Felix Ho håller med om att hans uppdragslista är lång, men säger att många av uppgifterna går in i varandra. Nu ska han också ta fram en strategi för sin fakultets användning av teknik i undervisningen.

Imponerades av Singapore
Förra terminen undervisade han på Nanyang Technological University i Singapore genom Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forsknings, Stints, utbytesprogram för universitetslärare. Där imponerades han av det tekniska stödet som fanns. Alla lärosalar var byggda för att främja ett aktivt lärande och personal fanns för att hjälpa till med användning av 3D-skrivare, bloggar och animering i undervisningen. Universitetet var också bra på att marknadsföra de pedagogiska initiativ som togs.
– Jag upplevde att det gjorde studenterna mer medvetna och mottagliga för vad som pågick och att det fick dem att känna att vi tänker på dem, säger Felix Ho.

Inte bara rabbla formler
År 2015 fick han Uppsala universitets pedagogiska pris för sitt arbete med att utveckla studenternas vetenskapliga reflektion.
– I naturvetenskapen finns rätta svar, i alla fall på grundläggande nivå, men det är viktigt att inte bara rabbla formler utan i stället uppmana studenten att testa andra möjligheter för att sedan kunna avfärda dem på ett evidensbaserat eller logiskt sätt, säger Felix Ho.

I kunskapsekonomin Sverige, där en allt större del av befolkningen behöver läsa på universitet, ökar också lärarens ansvar att kunna förmedla sin kunskap till en rad olika individer.
– Vi behöver förstå mer om hur studenter i högskolan lär sig. Den forskningen har mycket potential för utveckling.

Kajsa Skarsgård
Mikael Wallerstedt

Felix Ho är född i Hongkong, uppvuxen i Australien, disputerad vid Cambridge universitet och kom till Uppsala universitet som Marie Curie-postdok 2004. Där har han blivit kvar för att han uppskattar den tvärvetenskapliga forskningsmiljön och kollegorna.