Hallå där Jennifer Tydén…

... kommunikatör vid Högskolan i Borås där man börjat använda video- och bildchatten Snapchat för att nå ut till blivande studenter.

27 april, 2016
Kajsa Skarsgård

Varför Snapchat som kommunikationskanal?
– Det är kul att vara i framkant och hänga med där vår målgrupp befinner sig. Men det viktigaste är att vi vill förmedla en bild av hur det är att plugga på Högskolan i Borås och den bilden ges bäst av våra egna studenter.

Vilka personer har snapchattat åt högskolan?
– Vi har försökt ha en blandning av studenter för att täcka våra olika utbildningsområden. Vi har också med en student som är utomlands, en som läser på distans, vi har med rektorn för att det är kul att följa honom en dag på jobbet och bibliotekarien för att biblioteket ger viktigt stöd till studenter.

Har de fått några riktlinjer?
– Vi har gett dem tips och tankar. Det viktigaste är att man inte får kränka någon och att personer man har med måste ha gett sitt samtycke. Vi har redaktörer som kollar materialet och vi har aldrig haft några problem, inte heller med Instagramkontot som vi har haft i några år och där det varje vecka är en ny student som visar hur det är att plugga här.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Jag har bara fått positiva. Efter tio dagar hade varje klipp 500 visningar, men vårt mål handlar inte om antal visningar utan om att fler personer ska söka Högskolan i Borås som förstahandsval. Vi kommer att fortsätta med Snapchat på samma sätt som med Instagram. Framgångsreceptet är att låta studenterna sköta kanalen, det är då det blir riktigt bra.

Kajsa Skarsgård