Universitetslärarens krönikör Anna Tyllström vann pris

Universitetslärarens krönikör Anna Tyllström skrev den bästa krönikan i alla svenska fackförbundstidningar 2015. På torsdagskvällen vann hon Fackförbundspressens journalistpris för bästa kommenterande text.

22 april, 2016

Shit, vi behöver ha in en tjej här! var rubriken på den vinnande krönikan som publicerades i Universitetsläraren nr 3/2015.

Juryns motivering lyder:
”Det är en krönika som belyser en ledsam orättvisa. Det är en krönika som innehåller odiskutabla fakta, språklig finess och oemotståndlig humor. Det är en krönika som konkret illustrerar det viktiga problemet med omedveten sexism, i akademin såväl som i hela samhället.”

Två hjärteämnen
Anna Tyllström, som just nu är gästforskare vid Northwestern University i Chicago och därmed inte kunde vara på plats för att personligen ta emot priset säger så här:
– Hedrande! Tack! Det känns särskilt roligt då texten tar upp två hjärteämnen för mig – jämställdhet och meritokrati – och hur bra de går ihop. Just här handlar det om akademin, men jag tror att många verksamma i andra gebit kan känna igen sig i det svåra – och det viktiga! – att ändra inrotade strukturer.

Universitetslärarens chefredaktör Anders Jinneklint tillägger:
– Jag gläds med Anna Tyllström som får priset välförtjänt och i hård konkurrens. Samtidigt är det ett erkännande av att vi på Universitetsläraren har ett angeläget innehåll som attraherar en bredare läsekrets än enbart SULF:s medlemmar. Att vi uppmärksammas för en text om jämställdhet är extra roligt eftersom det är ett viktigt ämne där redaktionen lägger stor kraft.

Universitetsläraren var även nominerad i kategorin Bästa avslöjande, för MarieLouise Samuelssons granskande artiklar om Mysteriet med den försvunna kvalitetssnurran. Det priset gick till blev Michael Lövtrup i Läkartidningen för Klinik såg att metoden inte fungerade – stoppade operationerna i det tysta.