Hallå där Per Carlbring…

... professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet, som annonserat på Blocket för att få in spindlar till en studie av spindelfobi.

24 mars, 2016
Anders Jinneklint

Varför annonserade ni på blocket?
– För att få en bra spridning till liten kostnad, jag betalade 30 kronor ur egen ficka. Men jag anade inte att det skulle få en sådan spridning. Efter 100 svar på kort tid satte vi stopp och tog bort annonsen. Det var nog det paradoxala i seriös forskning kombinerat med något knäppt och konstigt som skapade intresse.

Hittade ni vad ni sökte?
– Ja, en del ville på ett enkelt sätt hjälpa forskningen, medan andra ville bli av med spindlar. Verklig jackpot fick vi när Stockholm vatten hörde av sig och vi fick komma ner till ett reningsverk 17 meter under jord.

Vad använder ni spindlarna till?
– I vår studie jämför vi två olika sätt att behandla spindelfobi, dels med virtual reality, dels traditionellt med levande spindlar. Eftersom det är lågsäsong för spindlar behövde vi hjälp att få tag i några.

Rekommenderar du andra forskare att annonsera på Blocket?
– Det bör nog inte ske för ofta om man vill nå resultat, även om det vore fint om vi kunde få ett ökat samarbete mellan forskning och samhälle. Men då kanske inte Blocket är en optimal partner. Det borde finnas en motsvarande tjänst där privatpersoner kan gå in och se vilka forskningsprojekt man kan bidra till.

Anders Jinneklint