Plastforskare övertygade ny publik

Med sitt interaktiva mini-drama om meningen med forskning om förnybar plast tog Sunil Kumar Ramamoorthy hem årets Forskar Grand Prix.

30 november, 2015
Kajsa Skarsgård
Erik Cronberg
Sunil Kumar Ramamoorthy, Högskolan i Borås, vann Forskar Grand Prix. På andra respektive tredje plats kom Silvia Galli, Malmö högskola och Tuva Richert, Lunds universitet.

Fyra minuter hade de tävlade på sig för att med sin forskning fånga publikens och expertjuryns entusiasm. Sunil Kumar Ramamoorthy tog hem priset genom ett drama där han med hjälp av två påsar, en märkt med en oljesymbol och en med en majssymbol, förmedlade vikten av att ta fram förnybara plaster.
I publiken fanns 300 personer, både grundskoleelever och representanter från forsknings-Sverige.
– Jag avslutade med frågan om de skulle välja plasten av olja eller majs. Den enorma responsen från publiken var ett kvitto på att de hade förstått, säger Sunil Kumar Ramamoorthy.

Han forskar om förnybar plast på Swedish Center for Resource Recovery vid Högskolan i Borås. Dit kom han från Indien för att läsa en master för sex år sedan, men blev sedan kvar och disputerade.
– Från och med nu kommer jag att försöka nå ut mer till allmänheten. Att enkelt kunna förklara fem års forskning på fyra minuter kommer också att hjälpa mig i min undervisning, säger Sunil Kumar Ramamoorthy.

Han skulle vilja att fler lärosäten och forskare deltar i de årliga Forskar Grand Prix-tävlingarna som arrangeras av bland annat Vetenskap & Allmänhet. Åtta deltävlingar runt om i Sverige ledde fram till finalen som hölls i Stockholm den 26 november.
– Vi har haft så mycket roligt under de här månaderna. Vi har blivit coachade under vägen och har träffat massor av människor med olika forskningsbakgrund.

Kajsa Skarsgård
Erik Cronberg