Osynlig doktorandgrupp saknas i statistiken

Sandwichdoktorander som verkar i Sverige med Sida-stöd syns inte i statistiken. Det sätter doktoranderna i en extra utsatt position, menar facket och kräver mer insyn.

14 oktober, 2015
Kajsa Skarsgård
Doktorander i Sidas sandwichprogram syns inte i statistiken. En del av dem har stött på problem när de kommit i kläm mellan villkor i Sverige respektive hemlandet.

Sandwichdoktoranderna är universitetslärare från Sidas partnerländer och har sin forskarutbildning uppdelad mellan hemuniversitetet och det svenska lärosätet. Under vistelserna i Sverige får de uppehållsbidrag, ett slags traktamente.
SULF:s doktorandförening, SDF, fick upp ögonen för sandwichdoktoranderna när den hörde om problem som några hade på grund av sina annorlunda villkor.
Men när SDF vände sig till Universitetskanslersämbetet, UKÄ, för att få veta hur många som verkar här visade det sig att den statistikansvariga myndigheten inte har uppgifter om det.

– Det är dels på grund av svårigheten att definiera gruppen, dels av kostnadsskäl.
Men till år 2017 behöver vi kunna rapportera statistik över utbytesdoktorander som inte är antagna i Sverige till Eurostat, säger Ingrid Pettersson, utredare på UKÄ.

När Universitetsläraren frågar ett par lärosäten kan inte heller de svara på hur många sandwichdoktorander de har. Men genom att sammanställa uppgifter från sandwichprogrammens koordinatör, International Science Programme, ISP, vid Uppsala universitet, får vi bilden som både UKÄ och facket saknar.
2014 fanns det 256 doktorander i Sverige genom bilaterala avtal mellan Sida och Rwanda, Tanzania, Uganda, Moçambique och Bolivia. De bilaterala doktoranderna är i allmänhet antagna vid lärosäten i Sverige och utgör 3,5 procent av de utländska doktoranderna.
I UKÄ:s statistik om försörjningsformer hamnar de i kategorin ”annan anställning inom högskolan”, fast deras villkor i Sverige snarare är att jämföra med stipendiaters.

Den andra gruppen sandwichdoktorander ingår i ISP:s program inom matematik, kemi eller fysik. De var 36 stycken 2014, 55 året innan. Hemuniversiteten ligger i Zambia, Kenya, Tanzania, Uganda, Burkina Faso, Etiopien, Mali och Kambodja.
Dessa doktorander disputerar i allmänhet vid hemuniversitetet och finns inte med i UKÄ:s statistik överhuvudtaget, fast de gör omkring halva sin forskarutbildning här.

– För transparensens skull måste det bli tydligt vilka doktorander som finns här och vilken försörjningsform de har, säger Signe Borch, ledamot i SDF.

Läs också: Doktorander klämda mellan olika villkor

Kajsa Skarsgård