Fackliga frågor förenar under SULF-dagen i hela landet

I dag, den 1 oktober, arrangeras SULF-dagen vid ett 30-tal av landets lärosäten. Syftet är att skapa dialog mellan fackförbundets förtroendevalda, medlemmar och andra medarbetare inom högskolan. Här publicerar vi bilder från olika lärosäten under dagen.

1 oktober, 2015
Anders Jinneklint
Vid Mälardalens högskola i Västerås är det samling kring SULF:s bokbord.
Ulrika Jeppson Wigg i styrelsen för SULF-föreningen vid Mälardalens högskola bjuder medlemmen Mats Fagerberg på fika.
Fia Fredricson Flodin och Anders Ullholm från SULF-föreningen vid Södertörns högskola värvar nya medlemmar i morgonrusningen.
På Malmö högskola bjuder SULF-föreningen in till samtal om bland annat arbetstidsavtal, arbetsmiljö och det nya huset Niagara.
SULF-föreningen vid Göteborgs universitet är redo att möta många personer under SULF-dagen.
André Leblanc, Christina Romlid och Charlotte Lindgren, Högskolan Dalarna förbereder SULF-dagen.
Styrelsen för SULF-föreningen vid Karlstads universitet på väg att möta medlemmarna.

Det är andra året i rad som SULF-dagen äger rum den 1 oktober. Under dagen bjuder förbundets  lokalföreningar, förbundsstyrelseledamöter och kanslitjänstemän bland annat på föreläsningar om aktuella frågor, bokbord med facklig information och fika. Vid Blekinge Tekniska högskola bjuds till exempel på en speciell SULF-bakelse.

Så här beskriver SULF:s ordförande Mats Ericson syftet med SULF-dagen:

– Det är viktigt att SULF har en stark lokal förankring samtidigt som vi behöver se helheten och utbyta erfarenheter och få synergieffekter mellan förbundets olika nivåer och delar. Förbundsstyrelsen har därför beslutat att försöka manifestera SULF:s aktiviteter med en särskild dag då alla vi som är aktivt engagerade i förbundet går man ur huse och träffar varandra och så många som möjligt av övriga medlemmar för en dialog kring förbundets inriktning och aktiviteter.

Artikeln uppdateras med fler bilder under dagen.

Anders Jinneklint