Regeringens expertgrupp för jämställdhet klar

Expertgruppen för jämställdhet i högskolan är nu utsedd av regeringen. I gruppen ingår personer från akademin, näringslivet och Rättviseförmedlingen.

13 maj, 2015
Kajsa Skarsgård

De personer som Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, har utsett till expertgruppen är:

KTH:s vicerektor Gustav Amberg
Filosofiedoktor i sociologi Fredrik Bondestam
Vice president för Volvo Group Telematics & WirelessCar Peter Grönberg
Journalisten Johanna Koljonen
Docent Agneta Stark
Analytikern John Tumpane vid forskningsrådet Formas
Professor och överläkare Agnes Wold
Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz

Som Universitetsläraren har rapporterat tidigare ska expertgruppen bland annat ge förslag på hur antalet kvinnliga professorer kan öka, hur forskningsanslag kan fördelas mer jämställt och hur studieval baserat på könsstereotypa föreställningar kan motverkas. Förslag ska presenteras inför forskningspropositionen som kommer hösten 2016, men gruppens huvudslutsatser för en ökad jämställdhet i högskolan ska avrapporteras i slutet av 2016.

När Helene Hellmark Knutsson tidigare i år aviserade att en expertgrupp för jämställdhet i högskolan skulle utses välkomnade SULF att jämställdhetsfrågan lyfts. ”Men det är med detta som med mycket annat. Vi vet ju. Det gjordes en stor utredning 2011 så mer kunskap är inte det som saknas. Här saknas handling. Det är dags nu!” skrev förbundet då på sin Facebooksida.

Kajsa Skarsgård