Nanoforskare som är i Sverige för att stanna

Laila Ladhani är doktorand vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och ny medlem i SULF. Hon älskar sitt forskningsområde och vill gärna stanna i Sverige.

24 april, 2015
Mats Cato
Håkan Lindgren
Laila Ladhani

– Det ursprungliga skälet till att jag gick med i SULF var att jag är intresserad av att stanna här. Ett annat skäl är att det är mycket viktigt för mig att vara medlem om jag stannar. Jag har sett att SULF aktivt bevakar doktorandernas rättigheter, säger Laila Ladhani.

Hon är från Kanada där hon tog sin kandidatexamen i astrofysik. Sedan blev det masterexamen i nanoteknologi i Tyskland. Innan hon kom till Sverige hade hon aldrig hört talas om fackföreningar för doktorander.
– Jag ser att SULF bland annat har varit drivande för att få igenom de nya reglerna som innebär att det är lättare att få uppehålls- och arbetstillstånd för doktorander, säger Laila Ladhani.

Ville stanna i Europa
När hon studerade i Tyskland insåg hon att hon tyckte mycket om Europa och gärna ville stanna. Men hon ville forska inom området nanosensorer och då var KTH i Stockholm det bästa alternativet.
– Jag visste inte så mycket om Sverige eller svensk kultur när jag kom hit. Nu tycker jag att det är fantastiskt här. Jag älskar Stockholm. Det är svårt att hitta en stor stad med så mycket natur.

Möteskulturen är en av de saker som hon gillar allra mest i Sverige. Hon fnissar lite när hon berättar eftersom det ibland är svårt att förstå möten som inte resulterar i klart uttalade beslut.
– Våra möten är väldigt annorlunda jämfört med vad jag har sett i andra länder. Där har den som leder mötet sagt att nu gör vi det här och det blir nästa steg. Här finns ett slags underförstådd konsensus, det blir en diskussion där alla får delta och den här ”alla är lika mycket värda-mentaliteten” är mycket bra.

Mats Cato
Håkan Lindgren