Akademiker från Syrien får hjälp med betygsbedömning

Runt 1 600 akademiker som flytt krigets Syrien har ansökt om att få sin universitetsexamen ­bedömd av Universitets- och högskolerådet. Perioden 2000–2011 låg den siffran på i snitt 35 ­ansökningar om året. Trycket är hårt och väntetiderna långa – men utlåtandena ger effekt.

13 december, 2014

Oroshärdar och flyktingströmmar i världen ger avtryck på avdelningen för bedömning av utländsk utbildning hos Universitets- och högskolerådet, UHR. Antalet ansökningar för bedömning av akademisk, gymnasial och yrkesutbildningsexamina ökade med 30 procent 2013.
– På enheten för akademisk ­utbildning hade vi 5 432 ärenden 2012 och i år landar vi på cirka 7 600. Det är dramatiskt för oss. Vi kan se direkt att den kaotiska situationen i ­Syrien har påverkat, säger Cecilia Ulfsdotter, chef för enheten för bedömning av akademisk utbildning.
Ökningen leder till längre handläggningstider, idag får en sökande vänta mellan fyra och nio månader. Tiden för att komma i arbete kan också förlängas. Men myndigheten erbjuder arbetsgivare telefonrådgivning och en databas med bedömda utbildningar finns även på nätet.