Två nya toppchefer utsedda

Den 28 maj utsågs Harriet Wallberg till ny universitetskansler. Samma dag stod det klart att Sven Stafström blir generaldirektör för Vetenskapsrådet.

1 juli, 2014

SVERIGES NYA universitetskansler heter Harriet Wallberg. Hon är professor i fysiologi och för de flesta mest känd som tidigare rektor för Karolinska institutet 2004–2013. Hon har tidigare varit huvudsekreterare för ämnesrådet för medicin vid Vetenskapsrået och är sedan 2002 ledamot av Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet. Som Universitetsläraren tidigare skrivit om har hon nyligen också fått regeringens uppdrag att utreda kvalitetsutvärderingssystemet för högre utbildning, vilket ska redovisas 1 december i år.
– Sverige har en stolt tradition inom högre utbildning med många framstående lärosäten, men vi utmanas och måste hela tiden bli bättre. Universitetskanslersämbetet ska vara tufft i sina granskningar, men också utveckla kvaliteten, säger Harriet Wallberg i ett pressmeddelande.

ÄVEN VETENSKAPSRÅDET har en ny generaldirektör. Regeringen har utsett Sven Stafström till posten. Stafström är professor i beräkningsfysik och är sedan 2010 huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap på Vetenskapsrådet. Han har varit tillförordnad generaldirektör sedan Mille Millnert avgick i förtid i december 2013.
– Det är en stor förmån att tillsammans med alla kunniga och engagerade medarbetare få denna möjlighet att bidra till utvecklingen av svensk forskning, säger Sven Stafström, i en kommentar på Vetenskapsrådets webbplats.

Nummer 4, 2023