Guider i den postdoktorala djungeln

Den nya boken Efter festen ska bli den mentor som nydisputerade saknar. Det hoppas i alla fall bokens författare. De vill inspirera läsarna till att göra egna vägval och förändra akademin till en bättre plats att verka i.

1 april, 2014

Den dystra bild av läget som målas upp i Efter festen är också det som gör de 17 författarnas egna erfarenheter av postdoktiden så upplyftande.
Alla har stött på motstånd. De har brottats med motsägelsefulla budskap om vad som är meriterande och kollegors syn på vad som är värt att satsa sitt akademiska krut på.
Personerna bakom boken har alla valt olika vägar fram i akademin. De berättar varför just den vägen varit rolig, svår och viktig för deras utveckling och karriär.
Jacob Östberg, företagsekonom vid Stockholms universitet, valde att fortsätta skriva böcker. På svenska. Gör något vettigt som räknas istället, har han fått höra.
Själv har han en lång lista på allt positivt med sitt vägval.
– Att skriva en bok är ett meningsfullt sätt att göra ett avtryck och ett konkret sätt att lägga sig i aktuella debatter. En bok på svenska ger en starkare röst i den lokala miljön, säger han under ett seminarium om boken Efter festen på Stockholms universitet.
På plats är också Martin Berg, sociolog vid Högskolan i Halmstad. I boken slår han ett slag för samverkan med näringslivet. Efter disputationen trotsade han sin institutions vi-och-dem-tänk och satte sig att forska på en webbyrå.
– Det är inte farligt att lämna akademin utan skoj och givande. Samverka handlar om att verka tillsammans, inte att dansa efter näringslivets taktpinne, säger han.
Efter festen gör också upp med synen på prefektuppdraget som en värnplikt, lyfter fram vikten av att få handleda och undervisningens pedagogiska utvecklingsresa. Läsaren får råd om artikelskrivning, ansökning om anslag, olika vägar till internationalisering och hur alla kan verka för att göra akademin mer jämställd.

Men det är ingen karriärhandbok, slår redaktörerna Sara Eldén och Anna Jonsson fast. De vill att författarnas delade erfarenheter och kritiska reflektion ska bidra till att skapa en känsla av samhörighet mellan postdoktorer. Ett "vi" som stärker den röst som riskerar att tystas i den otydliga och otrygga tillvaron.
På seminariets efterföljande diskussion hamnar de otrygga anställningarna i fokus. Likaså det som boken inte tar upp: vägar bort från akademin. De frågorna hoppas bokens redaktörer att andra fortsätter att lyfta. Deras fokus har varit på de som – trots allt – vill stanna.
– Vi tycker att vi har världens bästa jobb, men rådande struktur och kultur kan förbättras avsevärt, säger Anna Jonsson.
– Strukturerna som finns är inte helt fasta, utan vi kan påverka dem. Vi är den framtida akademin, säger Sara Eldén.

KAJSA SKARSGÅRD

Titel: Efter festen – om konsten att utvecklasfrån doktor till docent eller en överlevnadsguide till den postdoktorala tillvaron
Redaktörer är Sara Eldén, fil dr i sociologi och verksam vid Linnéuniversitetet och Anna Jonsson, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Förlag: Studentlitteratur.