Marie Dacke bäst i Sverige på att förklara sin forskning

20 december, 2012

EN FORSKARE I SINNESBIOLOGI vid Lunds universitet vann den första finalen av Forskar Grand Prix – den nationella tävlingen i att på mycket kort tid presentera sin egen forskning. Hon utsågs till vinnare av en expertjury och publiken.
Det skriver Vetenskap&Allmänhet (VA) på sin hemsida.
Nio forskare tävlade mot varandra på rockklubben Debaser Medis i Stockholm 4 december. Målet var att förklara sin forskning på ett så fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt, och det på bara tre minuter.
De tävlande hade alla vunnit regionala deltävlingar som tidigare i höst genomfördes i Göteborg, Karlshamn, Karlstad, Lund, Malmö, Södertälje, Uppsala, Växjö och Örebro som en del av vetenskapsfesten ForskarFredag.
– Det är fantastiskt roligt att vinna och detär nog det enda "SM-guld" jag kommer att få i hela mitt liv. Universitetet är ju till för samhället och detta är ett sätt att nå ut med vad vi forskare gör, säger Marie Dacke, som förutom publikens jubel fick ta emot en stor pokal och en resecheck på 4 000 kronor.
Publiken gav forskarna betyg via mentometrar och deras poäng vägde lika tungt som expertjuryns. Jurymedlemmar var Anna-Lena Brundin, skådespelare och komiker, Patrik Hedenius, chefredaktör för bland annat Forskning & Framsteg och Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet. På andra respektive tredje plats kom Stina Weststrand, doktorand på Institutionen för organismbiologi vid Uppsala universitet och Martin Erikson Crommert, sjukgymnast och forskare i medicin vid Universitetssjukhuset i Örebro.
Forskar Grand Prix arrangeras av VA och en rad lokala arrangörer med stöd av EU-kommissionen och i samarbete med forskningsråden FAS, Formas, Vetenskapsrådet och Vinnova.
Finalen kommer att sändas i Kunskapskanalen i januari och finnas tillgänglig på UR Play. Tävlingen planeras genomföras även 2013.