Första kongressen för Tobias Otterbring

För Tobias Otterbring, 27, blir årets kongress hans första SULF-kongress. – Första gången ser jag det mest som att jag är med för att se och lära. Jag tycker det är viktigt att man som yngre deltar i den fackliga verksamheten så att den inte enbart lämnas till dem med många år inom akademin, säger han.

18 december, 2012

TOBIAS OTTERBRING är doktorand i psykologi på Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
– Jag håller på med sinnesmarknadsföring, hur man ska kunna kommunicera med kunder i butiksmiljö och på vilket sätt syn, hörsel och andra sinnen påverkar konsumenten.

HAN ÄR GANSKA ny i fackliga sammanhang.
– Jag blev medlem i SULF i samband med att jag blev doktorand, och det har jag inte varit i mer än drygt ett halvår. Så jag är väldigt "färsk", men jag tycker det är spännande.
Tobias Otterbrings fackliga engagemang startade på samma gång som hans medlemskap i SULF.
– Jag blev tillfrågad i samband med att jag började på forskarutbildningen om jag ville vara med som ledamot i SULF:s lokalförening på Karlstadsuniversitet. Eftersom jag är doktorand är jag också medlem i doktorandsektionen här på universitetet. Under hösten har jag bland annat varit med om att anordna ett doktorandseminarium där vi bjöd in en föreläsare från SULF centralt, Camilla Brown, som pratade om doktoranders rättigheter.
Tobias Otterbring fick frågan om han ville bli ombud på SULF:s kongress.
– Jag tycker de här områdena är spännande och vill gärna lära mig mer. När jag fick erbjudande om att vara med på kongressen var det bara att tacka ja.

HAN SER INTE sig själv som någon typisk föreningsmänniska som har full koll på alla processer på en föreningsstämma, vem som bestämmer vad eller vad som händer med motionerna på en kongress.
– Men jag tycker att det är viktigt att man som yngre, vare sig man är forskare eller lärare, försöker få insyn i den fackliga verksamheten så att den inte bara blir en tillställning för dem med lång akademisk erfarenhet eller många fackliga år i ryggsäcken.
Doktorand- och forskningsfrågor engagerar honom speciellt.
– Eftersom jag är doktorand själv brinner jag för frågor som kretsar kring doktoranders rättigheter, men även för forskningsvillkor mer generellt. Jag vet att SULF redan arbetar med de här frågorna men jag tror att det går att göra mer med riktlinjer inom förbundet som tar fasta på det här.
Hans förväntningar på kongressen är att lära sig mycket.
– Det ska bli roligt att vara med på kongressen, knyta kontakter och träffa nya människor. Jag ser också fram emot att få mer koll på hur det går till när beslut fattas och vilket inflytande den här kongressen har på förbundets framtida verksamhet, säger Tobias Otterbring.

PER-OLOF ELIASSON