SUHF:s nya generalsekreterare satsar på möten och besök

Personliga möten och besök på högskolor. Detta för att få tillfälle prata, men framförallt att lyssna och därmed få veta vilka frågor och förändringar som är särskilt aktuella inom sektorn. Det är så Marianne Granfelt vill inleda sitt arbete som ny generalsekreterare i SUHF, Sveriges Universitets- och Högskoleförbund.

1 januari, 2012

MARIANNE GRANFELT TILLTRÄDER på heltid 1 mars, men börjar på halvtid 1 februari och blir fram till 1 mars kvar på halvtid på sitt hittillsvarande jobb, som universitetsdirektör och förvaltningschef vid Lunds universitet. Det är årsredovisningsmötet i februari, för universitetets styrelse, som gör att hon blir kvar i Lund lite längre än vad som först var planerat.
Hon är civilingenjör och teknologie doktor i fysikalisk kemi, men sedan år 2001 har hon arbetat med administration. Hon tillträdde då som kanslichef vid Tekniska Högskolan vid Linköpings universitet, därefter blev det 2007 Lunds universitet där hon varit en del av universitetsledningen med särskilt ansvar för ekonomiska frågor.
Att börja arbeta på SUHF ”blir något helt annat”. Samtidigt är hon övertygad om att hon kommer att ha nytta av sina tidigare erfarenheter, som lärare och forskare.
– Att undervisa är roligt. När jag var kanslichef vid Linköpings Tekniska Högskola undervisade jag parallellt i fem år, men i längden tappar man kompetens, det går inte att upprätthålla de nödvändiga kunskaperna.
– Men det är bra att som SUHF:s generalsekreterare veta hur det är, att själv ha varit student, doktorand, lektor och forskare.