Notiser

Eva Åkesson ny rektor för Uppsala universitet / Doktorander blir anställda / Miljardsatsning på unga forskare / Två stora projekt i kultursatsning

17 december, 2011

Eva Åkesson ny rektor för Uppsala universitet EVA ÅKESSON, som idag är prorektor vid Lunds universitet, ska bli ny rektor vid Uppsala universitet från 1 januari 2012. Det föreslår konsistoriet vid Uppsala universitet i ett enhälligt beslut till regeringen, som väntas utse henne vid ett möte i november. – Jag är glad och mycket förväntansfull. Jag ser fram emot att lära känna Uppsala universitet, säger hon i ett pressmeddelande från Uppsala universitet. Eva Åkesson är professor i kemisk fysik. Hon är född och uppvuxen i Ängelholm, men tog sin examen i fysikalisk kemi vid Umeå universitet där hon sedan också disputerade. Hon arbetade sedan en period som säljare på Weland Tecnics innan hon 1996 kom till Lunds universitet som forskare. Där har hon även haft ledningsuppdrag som prorektor och vicerektor. Hon har också haft en rad externa uppdrag, bland annat vid utvärderingar av såväl utbildningar som forskning. Nu inleds också en process för att utse ny prorektor vid Uppsala universitet. Beslut om detta fattas 15 december.

Nummer 4, 2023