Svar från forskare på semester nu genomtänkt service till media

Ett stort antal forskare erbjuder sig varje år att svara på frågor från media även under semestern. Många lärosäten gör särskilda sommarlistor med tips åt redaktioner som lider av nyhetstorka. Trots att det är svårt att mäta direkta effekter, kan det finnas flera skäl för forskare att synas och höras, oavsett årstid.

14 december, 2011

ATT LÄSA SOMMARLISTORNAS ABC ger en god inblick i vad svenska folket förväntas ägna sig åt – och vilja vet mer om – mellan midsommar och skolstart. Allergier, soleksem och fritidssysselsättningar under regniga dagar blandas med forskning om hälsoeffekter av grillning, oskyddat sex och för mycket alkohol. Allt som har med djur och natur finns med förstås, från fästingar, alger och jordgubbar till de stora frågorna om klimatpåverkan.