Skarp kritik mot rankinglistormen men nya listor ska utformas

Efter en granskning riktar European University Association (EUA) skarp kritik mot dagens rankinglistor. Samtidigt har ett europeiskt pilotprojekt med en ny typ av multiranking just avslutats. Och i Sverige diskuterar en rankinggrupp inom SUHF möjligheten att utforma en gemensam policy för svenska lärosäten.

13 december, 2011

INTERNATIONELLA universitetsrankingar har blivit ett allt hetare debattämne i takt med att listorna vuxit i antal. De universitet som hamnar i topp är naturligtvis nöjda och glada, speciellt som media allt oftare uppmärksammar dessa. Andra ifrågasätter listornas relevans och vetenskaplighet och framför allt undrar många högskolor och universitet hur de ska förhålla sig till dem.