SACO-grupp bevakar forskningspolitiken

17 december, 2007

Nu drar Sacos forskningspolitiska grupp igång sitt arbete. Gruppen ska för Saco:s och förbundens räkning följa regeringens arbete med nästa års forskningspolitiska proposition. Initiativet till den forskningspolitiska gruppen togs på Sacos ordförandekonferens tidigare i år. – Man efterlyste en grupp som kunde följa och bevaka arbetet med den forskningspolitiska proposition som rege-ringen ska lägga fram om drygt ett år. Samtliga förbund har inbjudits att utse en deltagare och fram till idag har ett tiotal anmält sitt intresse. Men det kan säkert tillkomma flera under resans gång säger Saco:s kanslichef Anders Edward. Saco:s forskningspolitiska grupp hade sitt första sammanträde 31 oktober. Hittills klara deltagare från förbunden är: Git Claesson Pipping, förbundsdirektör, SULF, Örjan Salling, förbundsdirektör, Psykologförbundet, Jörgen Ohlsson, förbundsdirektör, Naturvetareförbundet, Inga-Britt Lindström, ordförande, Arbetsterapeuterna, Ursula Berge, samhällspolitisk chef, Akademikerförbundet SSR, Bo Westas, utredare, DIK, Birgit Rösblad, FoU-chef, Sjukgymnasterna, Jeanette Falk, kanslichef, Tandläkarförbundet och Johan Sittenfeld, utredare, Sveriges Ingenjörer. Från Saco:s kansli deltar Anders Edward, Helena Persson, Sacoekonom och Mikaela Staaf, utredare och studenthandläggare. Till gruppen har också knutits den verkliga expertledamoten, före detta vd:n för Riksbankens Jubileumsfond med mera, professor Dan Brändström. Lagom till första mötet med Saco-gruppen överlämnade Brändström för övrigt sin utredning Resurstilldelning och styrning av forskning och forskarutbildning vid universitet och högskolor till högskole- och forskningsminister Lars Lejonborg.