Notiser

14 december, 2007

Gudmundson föreslagen som ny rektor för KTH KTH:s styrelse föreslår att Peter Gudmundson, 52, professor i materialmekanik på KTH blir lärosätets nye rektor. Regeringen väntas ta det formella beslutet senare i höst. – Jag är förstås mycket glad över att bli föreslagen och känner mig oerhört sugen på att få leda arbetet med att utveckla KTH vidare till ett internationellt tekniskt toppuniversitet, säger han i ett pressmeddelande från lärosätet. Peter Gudmundson har fått sin civilingenjörsutbildning på KTH och disputerat i hållfasthetslära. Mellan 1993 och 2005 ledde han arbetet på institutionen för hållfasthetslära. Han har även bland annat varit fyra år på Brown Boveri i Schweiz och under åren 1989–1993 vd för Swedish Institutes of Composites i Piteå. Han är nyinvald ledamot av Kungl. Ingenjörsvetenskapskademien.