Notiser

13 december, 2007

Leijonborg fortsätter som minister Lars Leijonborg är numera högskole- och forskningsminister, medan Jan Björklund är utbildningsminister och departementschef. – För mig är det bland det viktigaste och mest inspirerande jag kan tänka mig, att få vara med och vässa svensk högskola och forskning till världsklass. Vi har inlett viktiga processer som det känns positivt att få fullfölja. Det gäller inte minst arbetet med den stora forskningspropositionen som ska komma nästa år, säger Lars Leijonborg i en kommentar i ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet. Jan Björklund, som kommer att behålla ansvaret för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning säger: – Att lyfta svensk forskning och högre utbildning är avgörande och strategiska frågor för Sverige. Jag är glad att Lars Leijonborg vill stanna kvar som högskole- och forskningsminister, även efter det att han avgår som fp-ledare. Lars har arbetat med utbildningspolitiska frågor i två decennier och har bred politisk erfarenhet. Han är den bäst skickade att leda det viktiga arbetet med att höja kvaliteten i svensk högre utbildning och forskning. Lars Leijonborg ska även fortsätta leda regeringens globaliseringsråd. Nyordningen gäller efter valet av Jan Björklund till ny partiordförande på folkpartiets landsmöte 7 september. (Se även ledaren)